Pensyarah yang saya ‘suka’ di Universiti Malaya..

Bismillahirrohmanirroheim

Beberapa orang pensyarah kanan yang saya ‘gemar’ atau menghormati sikap mereka mempunyai ciri-ciri nilai budi bahasa yang sangat tinggi.

Antara mereka adalah Profesor Dr Abdullah Zakaria Ghazali, iaitu seorang Profesor dan pensyarah di Jabatan Sejarah, Universiti Malaya dan sebagai Ketua Jabatan Sejarah, Universiti Malaya. Saya masih terkenangkan beliau yang mengajak bersolat disebelah beliau di surau Akademi Pengajian Islam dalam waktu solat fardhu Jumaat. 

Selain dari itu,Profesor Datuk Dr. Azizan Abu Samah, kini Timbalan Dekan Fakulti Sastera & Sosial, saya tertarik dengan kaedah penyampaian berbahasa [ oral] beliau, beliau merupakan seorang orator yang baik, kemungkinan di zaman mudanya dahulu, beliau adalah pemidato terbaik!!.

Dr. Mohd Zaki Abd Rahman yang menjadi pensyarah Bahasa Arab di Fakulti bahasa & Linguistik pula seorang yang amat membantu saya, sekiranya saya memerlukan pertolongan dari segi pemahaman bahasa Arab.

Profesor Madya Dr. Ezzat Chan Abdullah selaku pensyarah di Jabatan Kejuruteraan Kimia, Fakulti Kejuruteraan adalah salah seorang yang amat ramah dengan saya.

Jelas disini, faktor ke’suka’an ini lebih berbentuk penilaian ke atas kemampuan akademik mereka yang mantap serta nilai budi bahasa mereka yang tinggi, saya mengucapkan syabas kepada mereka dan saya sedaya upaya ingin mencontohi kejayaan mereka.

Wallahu’alam bissowab!!

3 Comments

Filed under Uncategorized

3 responses to “Pensyarah yang saya ‘suka’ di Universiti Malaya..

  1. salam perkenalan..

    macmana nak cntct saudara ye..
    saya pn di UM skrang ni

  2. Ramai pensyarah yang saya suka, tapi tak tahulah mereka suka pada saya tau tidak. hehehhe…. Salam kunjung!

Leave a Reply

