UNIVERSITI SAINS MALAYSIA:Terima Kasih Universiti Sains Malaysia

Assalamualaikumwarohmatullahiwabarokatuh,

Layanan mesra yang saya terima di Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang, sewaktu saya melanjutkan pengajian peringkat Ijazah Sarjana Muda Sastera ( Sejarah) di Rancangan Pengajian Pendidikan Jarak Jauh USM pada tahun 2005 amat mengharukan saya.

Pintu pagar utama USM adalah pengenalan utama dan dari kesopanan dan kesusilaan, para Pengawal Keselamatan dalam menjawab soalan dan memberikan panduan tunjuk arah ke Pejabat RPPJJ USM amat saya syukuri. Saya tidak langsung memperkenalkan diri, sebagai salah seorang kakitangan Universiti Malaya ataupun pernah bertugas di Jabatan Keselamatan UM, namun budi bahasa para Pengawal Keselamatan USM amat terbaik sekali.

Saya juga berterima kasih dengan para kakitangan Pejabat Bendahari USM, sepanjang berurusan dengan para kakitangan kaunter Pejabat Bendahari USM, mereka memulakan ucapan dengan teguran yang manis dan tersenyum, serta tidak lokek untuk memberikan bantuan kepada para pelajar ( kebanyakan warga matang). Saya memberikan markah A+ untuk kakitangan Pejabat Bendahari USM. Inilah budaya kecemerlangan perkhidmatan awam yang terbaik, malahan saya mendoakan agar pihak Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia, dapat menganugerahkan anugerah perkhidmatan kaunter terbaik seluruh Malaysia kepada Jabatan Bendahari USM.

Untuk pengetahuan; Universiti Sains Malaysia ditubuhkan secar rasmi sebagai universiti awam yang kedua di Malaysia pada tahun 1969 di Kolej Perguruan Guru Malaya. Pada tahun 1971, USM berpindah ke tanah bekas kem Tentera British di Minden dengan keluasan tanah 239.4 hektar, kini USM mempunyai cawangan di Kubang Krian, Kelantan yang menempatkan kampus bagi pengajian perubatan dan di Seri Ampangan, Seberang Prai Selatan yang menempatkan kampus kejuteraan.

Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Naib Canselor Universiti Sains Malaysia, Profesor Tan Sri Dato’ Dzulkifli Abd Razak USM yang berjaya meningkatkan kecemerlangan akademik serta kemudahan psarana di dalam kampus. Contoh yang terbaik adalah pengenalan sistem pengenalan diri dengan menggunakan kad matrik pelajar dengan mempunyai cip elektronik yang memudahkan urusan akademik dan pentadbiran, malahan dapat digunakan untuk mengeluarkan wang di mesin ATM Bank Islam Malaysia.

Malahan kad matrik pelajar dan kakitangan elektronik tersebut dapat digunakan, untuk diimbas di pintu-pintu utama bagi membuka palang gate pada waktu selepas 12.00 tengah malam, malahan para pelajar sering bergurau, menyatakan sistem itu dapat mencari siapakah dikalangan pelajar yang bergelar juara keluar malam dan pulang pagi, serta bakal dianugerahkan “Anugerah Dekan- Juara Keluar Malam Balik Pagi”. Sisitem ini adalah yang pertama diperkenalkan pada tahun 2005 di sebuah universiti awam di Malaysia, malahan sistem teknologi maklumat dan rangkaian data maklumat USM adalah yang terbaik di Malaysia, walaupun berlaku insiden kesilapan pendaftaran pelajar baru yang diterima masuk ke dalam USM pada sesi 2009/2010.

USM mengajar saya berkaitan budi bahasa, dunia akademik dan pembudayaan ilmiah tinggi, sepanjang berada di dalam pengajian peringkat Sarjana Muda, kesemua tugasan dan tesis akademik, dilakukan oleh saya sendiri dengan mengambil kira konsep integriti dan ketelusan. Bagi tugasan penulisan Bahasa Inggeris, saya selalu diminta oleh para pelajar ‘mahasitua’ dan warga emas untuk membantu mereka, saya merasakan ini satu tanggungjawab bagi membantu mereka yang kekurangan, bukannya melihat dari sudut tidak ingin membantu golongan ini. Setiap insan yang kita berikan pertolongan, adalah tanggungjawab yang diberikan oleh Tuhan, maka kita tidak boleh memperlekehkan golongan yang kurang berkemampuan, malahan tanggapan yang menyatakan mereka tidak boleh diberikan bantuan, adalah pendapat yang tidak rasional dan kurang efektif dari segi pemikiran lateral.

                    Ucapan terima kasih yang tidak berbelah bagi saya ucapkan kepada;

Dekan Pusat Pengajian Pendidikan Jarak Jauh USM, Dr. Omar Majid BSc. ( Lousiana State) M.A ( Mississippi State) yang telah bertungkus lumus memartabatkan RPPJJ USM ke mercu kegemilangan.

Pensyarah bidang Geografi, Mohamad Zaini Omar B.A, Ms.c ( USM) Ph.d ( Sheffield) yang telah memberikan tunjuk ajar terbaik dan panduan untuk menjadi pelajar yang berjaya.

Pensyarah Kanan bidang Sejarah, Profesor Madya Dr. Ahmad Jelani Halimi Cert. Ed ( MPB) B.A  ( USM) M.A ( USM) Ph. d ( UM), seorang tokoh Pensejarahan Dunia dan Asia Tenggara yang banyak membantu dalam bidang penulisan akademik.

Pensyarah sejarah yang saya kenali pada tahun 1979-1981, sewaktu menjadi guru Tingkatan Enam di Sekolah Menengah Sultanah Asma ( melalui majalah sekolah tersebut yang dibeli oleh kakak saya). Beliau adalah salah seorang tokoh penulisan falsafah sejarah dan falsafah sejarah Islam yang terbaik di Malaysia. beliau adalah Profesor Madya Dr. Abdul Rahman Hj Abdullah Cert. Ed ( UPSI) B.A ( USM) M.A ( UKM) Ph.d ( USM). Pemikiran dan Falsafah pensejarahan yang dihuraikan oleh beliau amat membuka minda saya, tidak keterlaluan saya menyatakan bahawa, saya amat terpengaruh dengan pemikiran dan falsafah yang dibawa oleh Prof. Madya Dr. Abdul Rahman Hj. Abdullah USM ini.

Seorang pensyarah yang berasal dari Kodiang, Kedah dalam bidang Sejarah Malaysia dan negeri Kedah bernama Profesor Madya Dr. Hj Mohd Isa Othman Dip. Education B. A ( UM) M.A ( USM) Ph.d ( USM), adalah salah seorang pensyarah yang telah bersara, namun masih lagi mencurahkan baktinya. Saya berasa bersyukur sebagai anak Kedah jati yang dapat berguru dengan seorang pensyarah yang amat mahir berkaitan sejarah negeri Kedah dan seorang yang berpengalaman mendidik kami untuk melakukan penulisan akademik.

Akhir kata ‘ TERIMA KASIH USM’……….jumpa lagi dan kesayuan ada di mata, setiap kali saya melintasi Jambatan Pulau Pinang dan terlihat USM di kejauhan…………………………

1 Comment

Filed under Uncategorized

One response to “UNIVERSITI SAINS MALAYSIA:Terima Kasih Universiti Sains Malaysia

  1. no name

    saya pun bekas graduan usm…sy syg usm…

Leave a Reply

